Pakketten bezorgen webshops: 5 veel gemaakte bezorgenfouten (voorkomen!)

Zwaar pakket versturen

Als webshophouder leg je wellicht focus op het bieden van een fijne webshop met een uitgebreid productaanbod. De verzending van producten is iets dat erbij hoort, maar waarvan we weten dat veel webshophouders dit liever uit handen geven. Het is immers een ingewikkeld proces waarin veel fout kan gaan. We vertellen je over 5 veel gemaakte fouten bij pakketten bezorgen én hoe jij deze verzendfouten kunt voorkomen.

 

1. (on)verzekerd verzenden

Wanneer pakketten verzonden worden dan is dit in de meeste gevallen zonder verzekering. Het pakketje wordt afgeleverd aan de deur, soms zelfs bij de buurman. En je bent vast bekend met de vervelende verhalen waarbij een pakketje beschadigd aankomt, zoek raakt of zelfs helemaal niet aankomt op het juiste adres. Is dit het geval, dan zit jij als verkoper met de klachten.

Onwenselijk natuurlijk! Bovendien kost het je vaak ook nog veel geld. Je wilt je klant immers niet teleurstellen, maar een melding maken van een beschadigd of vermist pakket duurt vaak eeuwig en resulteert in de meeste gevallen in weinig tot geen vergoeding.

Oplossing: kies voor een betrouwbare distributeur waarbij je de optie hebt om bestellingen verzekerd te verzenden. Dit is zeker relevant bij dure goederen!

 

2. (Geen) rekening houden met toeslagen

Iedere vervoerder biedt vaste tarieven voor pakketten bezorgen die altijd zo aantrekkelijk mogelijk lijken. Maar kloppen deze kosten wel? Je zou niet de eerste zijn die een hogere rekening gepresenteerd krijgt omdat het pakket een bepaalde afmeting of gewicht overschrijdt. Deze extra toeslagen maken de verzending achteraf duurder, waarbij jij de kosten mogelijk niet aan de klant hebt doorgerekend. Zonde, dat gaat van jouw commissie af!

Oplossing: maak afspraken met een transparante partij, zodat je vooraf weet welke kosten bij welk product berekend moeten worden.

 

3. (On)juist labelen en verpakken

Producten dienen op een juiste manier gelabeld en verpakt te worden, anders is de kans groot dat ze de eindbestemming niet bereiken. Bij pakketten bezorgen zit een fout in een klein hoekje. Zo moet het verzendlabel scanbaar zijn (stel de printer juist in) en dient deze op de langste zijde van het pakket geplaatst te worden. Plak geen plakband over de barcode heen. En een open deur, maar vergeet natuurlijk geen informatie over het verzendadres, zoals de postcode. Bij internationale verzendingen zijn er bovendien weer extra (douane)eisen.

Qua verpakking dient volgens de richtlijnen een pakket van 1 meter hoogte te kunnen vallen zonder kapot te gaan. Je hoeft dit natuurlijk niet letterlijk te testen, maar je begrijpt dat het belangrijk is om een pakket stevig in te pakken, want je wil niet dat je klant met een kapot product zit.

Oplossing: bij het inpakken van pakketten zit een fout in een klein hoekje. Haal deze zorgen weg en kies voor een gespecialiseerde logistieke dienstverlener die het proces van A tot Z uit handen neemt.

 

4. Eventuele retourkosten (niet) doorberekenen

Als webshop dien je de klant altijd een retouroptie te bieden (herroepingsrecht). Wist je dat je als webshop zelfs verplicht bent om de verzendkosten te vergoeden? Stel dat je €5 verzendkosten doorrekent op een aankoopbedrag van €30. Dan dien je de klant dus €35 terug te betalen bij een retourzending.

Oplossing: tip is om transparant te zijn over je retourbeleid en de eventuele kosten voor retourzendingen door te berekenen in je aankoopprijs. Zo loop je minimale omzet mis en zorg je tevens voor tevreden klanten. De wettelijke retourtermijn is 14 dagen, maar uit meerdere onderzoeken blijkt dat consumenten sneller bestellen bij een retourtermijn van 30 dagen.

 

5. (On)duidelijke communicatie over levertijd

Voor klanten is er echt niets vervelender dan onjuiste informatie over de levertijd. Denk je het product de volgende dag in huis te hebben, blijk je er een week op te moeten wachten. Als je je klant wil behouden dan is dat echt not done! Helaas heb je dit niet altijd in de hand, zeker wanneer je kiest voor een partij waarbij vertraging in de levering een veel voorkomende zaak is.

Oplossing: kies voor een partij die bewezen heeft dat ze de levertijden voor pakketten bezorgen ook daadwerkelijk kunnen waarmaken.

 

Met Alert Logistiek altijd betrouwbare en snelle levering!

Bij Alert Logistiek weten we dat snelle levering van onbeschadigde pakketten essentieel is om jouw klant tevreden te houden. Daarom kun je bij ons je bezorgafspraak naar wens inplannen. Van next day delivery en veilig inpakken tot bezorging aan de deur en zelfs montageservice, je kiest zelf wat je verwacht van de levering en hebt vooraf altijd inzicht in de kosten.

De zending kun je te allen tijde volgen via het transportnummer. Zo brengen bij logistiek naar een hoger level en kies jij voor betrouwbare levering die past bij jouw webshop. Graag bespreken we met jou de mogelijkheden voor pakketten bezorgen en adviseren we je hoe je de logistiek optimaal kunt inrichten aan de laagste kosten.

 

Neem vrijblijvend contact op met Alert Logistiek